تبلیغات
مرکز تخصصی مدیریت دانش - مدیریت دانش و شش سیگما - 2
  مدیریت دانش و شش سیگما - 2 | مقاله .

کاربرد مدیریت دانش در ارتقاء اثر بخشی پروژه های شش سیگما

دومین کنگره بین المللی شش سیگمای ناب، تهران، بهمن 1386

یاسر صمیمی؛ سید محمد جواد جلالی

چکیده

مدیریت دانش یک رویکرد نوین بوده که به بزرگترین سرمایه سازمان یعنی دانش می پردازد. شش سیگما نیز با افزایش رضایت مشتری، کاهش زمان انجام فعالیت و کاهش تعداد  نقصها به سوی بهبود مستمر حرکت می کند. از آن جا که هدف کلی هر دو کسب تعالی سازمان، افزایش رقابت پذیری و کسب سود بیشتر بوده و دستاوردهای شش سیگما نیز تماما مبتنی بر دانش مناسب و جریان آن می باشند؛ خود به خود یک ارتباط منطقی بین این دو به وجود می آید. در این مقاله پس از مرور مطالعات صورت گرفته، به بررسی ارتباط مدیریت دانش و شش سیگما پرداخته شده و نهایتا استفاده از ابزارهای مدیریت دانش در بخش های متدولوژی DMAIC بیان شده است.

کلمات کلیدی

شش سیگما، مدیریت دانش

 مقدمه

اهمیت نقش دانایی و خلق دانش در فعالیتهای بهبود كیفیت سازمان ها مورد تایید و اشراف صاحب نظران علوم كیفیت می باشد. "بهترین تلاشها وسعی زیاد، در صورتی كه بر مبنای دانایی بنا نشوند تنها منجر به عمیقتر شدن چاله ای كه اكنون در آن هستیم می شود".(W. Edwards Deming)

از این رو میان مدیریت دانش و مدیریت كیفیت رابطه تنگاتنگی وجود دارد. هدف هر دو خلق دانش سازمانی بیشتر برای بهبود عملكرد می باشد(Dilip Bhatt, 2000). متاسفانه علیرغم تاكید و تایید همه صاحب نظران مبحث مدیریت كیفیت بر اهمیت تبدیل سازمان ها به سازمان های دانش محور، به جز تعداد اندكی از تحقیقات دانشگاهی، مطالب زیادی در خصوص رابطه بین مدیریت كیفیت و مدیریت دانش در دسترس نیست. این کمبود در زمینه ارتباط شش سیگما و مدیریت دانش به اوج خود می­رسد. بر روی ارتباط بین مدیریت دانش و شش سیگما مطالعه ای صورت نگرفته است (Adrian S. Choo, 2001)؛ در حالیکه هر دو هر چند با وجود اهداف متفاوت به عنوان راهکار های پر قدرتی برای موفقیت در کسب و کار تجارت، مکمل یکدیگر می باشند(Leavitt, 2002). اگر مدیریت دانش و شش سیگما با یکدیگر ترکیب شوند، یک استراتژی مدیریتی بسیار قوی حاصل می گردد (Sung H. Park2003). سیستم مدیریت دانش دسترسی مستقیم برای حل مسائل و مشکلات را در پروژه های شش سیگما را فراهم می کند (Kevin D. Barber, Munnive-Hernandez, 2007) همچنین که هر کدام زمینه رشد و قدرتمند شدن دیگری را فراهم می کنند (Leavitt, 2002).

متن کامل مقاله


نوشته شده توسط س. محمد جلالی در 26 آذر 87، ساعت 02:27 ب.ظ
  مشاهده مطالب

صفحات:

تعداد کل صفحات: 0

بازگشت به صفحه اول

  30 مطلب آخر


Hirotaka Takeuchi and Ikujiro Nonaka - Video
همای دانش
Stanford University Courses, Online and Free: Spring 2012
مدیریت دانش، از حقیقت تا مُد سازمانی!
KM Papers Published in the International Conferences of the System Dynamics Society
Organizational Culture and Knowledge Management
فراخوان پایان نامه
IS KM dead?
تعریف دانش
پرسشنامه ابزاری در خدمت پژوهش یا هدف نهایی پژوهش؟
نظر سنجی یکسال گذشته در خصوص فعالیت های انجام شده مدیریت دانش در سازمان های ایرانی
Watson غولی که همه چیز می داند!
معرفی کتاب مدیریت جریان، یك نظریه فرآیندی از شركت دانش بنیان (مولفان: نوناكا، تویاما و هیراتا)
دانلود مقاله
مصاحبه با مدیر دانش کتابخانه Harvard Business School
تکاتی در باب ارسال مقالات
The 7th International Conference on Knowledge Management
Seven Types of Knowledge Loss in the Knowledge Capture Process
بررسی عوامل زمینه ساز مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش استان بوشهر
آشنایی با یکی از معروف ترین نویسندگان مدیریت دانش
چالش‌های فراروی آینده مدیریت دانش در ایران
10 اشتباه بزرگ، رایج و شدیدا ایرانی... در مدیریت دانش!
نظر سنجی یکسال گذشته در خصوص تمایل به تبادل دانش
SharePoint collaboration for Apple
طراحی یک Knowledge Center
سلام...!
تعطیلی موقت سایت...
برگزاری كارگاه آموزشی دروس آموخته شده در پایان هر پروژه
استراتژی‌های انتقال تجارب
یکپارچه‌سازی پروژه‌ها با کمک مدیریت دانش

 



صفحه اول بلاگ  /  تماس با نویسنده


www.InsideKM.com
  Iranian Knowledge Management Center - Since 2006