تبلیغات
مرکز تخصصی مدیریت دانش - پرسشنامه ابزاری در خدمت پژوهش یا هدف نهایی پژوهش؟
  پرسشنامه ابزاری در خدمت پژوهش یا هدف نهایی پژوهش؟ | عمومی .

بدون شک پرسشنامه ابزاری است جهت رسیدن به اهداف پژوهشی، اما متاسفانه بسیاری از مطالعاتی که به نوعی به علوم اجتماعی مربوط می شوند با توزیع و تحلیل چندین پرسشنامه متوقف می شوند! مدیریت دانش هم از این مشکل فراگیر مستثنا نیست.

بسیاری از کارهای پژوهشی که اخیرا دریافت کرده ام، تنها حاوی یک پرسشنامه ی تکمیل شده در یک شرکت یا سازمان اند که با تحلیل آماری به نتایجی ختم شده اند. این نتایج عمدتا بدیهی هستند، به نحوی که قبل از انجام مطالعات هم مشخص بوده اند. برای نمونه، "بر اساس نتایج نتایج آماری حاصل از تحلیل داده های پرسشنامه ها، تفاوت چشمگیری در وضعیت دانشی سازمان مورد نظر با وضعیت مطلوب می باشد". مگر سازمانی ایرانی هم وجود دارد که این جمله در موردش صادق نباشد!؟

نهایتا هم کار با چندین نتیجه ی مشابه و نمایش تحلیل های آماری پیش رفته و به چندین پیشنهاد جهت بهبود وضع فعلی ختم می شود. اگر هدف صرفا شناخت وضعیت موجود با دستیابی به نتایج بدیهی بوده، که خوب نیاری به زحمت اضافی نیست. اما خوب اگر هدف واقعا ایجاد بهبود است، پرسشنامه به عنوان ابزاری جهت شناسایی چالش ها و نیاز ها ابزار مناسبی برای شروع خواهد بود. گام بعدی اجرای برنامه هایی جهت بهبود است، از هر روشی که در حوزه ی مطالعه است.

طراحی پرسشنامه خود هم نیازمند مطالعه ی عمیق تر و بر اساس شناخت بیشتر است. مسلما پرسشنامه ای که نهایتا به نتایج مشخصی برسد که از قبل برای همگان روشن بوده و دستاورد دیگری نداشته باشد، ارزش چندانی نخواهد داشت. به طور اجمالی سوال ها باید به گونه ای طراحی شوند که (1) بر اساس شناخت اولیه از وضعیت سازمان مورد نظر باشند، (2) منحصرا برای همان سازمان طراحی شده باشند، (3) منطبق با اهداف مطالعاتی باشند (نه به این معنی که سوال ها صرفا ابزاری جهت اثبات اهداف در نظر گرفته شده باشند). 

همچنین ایمیل های بسیاری دریافت کرده ام که دوستان تقاضای یک پرسشنامه جهت انجام مطالعه خود می کنند. همانطور که قبلا
هم اشاره کرده ام، پرسشنامه ای عمومی و مشخصی وجود ندارد که برای هر سازمان و یا شرکتی استفاده شود.    

نوشته شده توسط س. محمد جلالی در 26 خرداد 90، ساعت 07:57 ب.ظ
  مشاهده مطالب

صفحات:

تعداد کل صفحات: 0

بازگشت به صفحه اول

  30 مطلب آخر


Hirotaka Takeuchi and Ikujiro Nonaka - Video
همای دانش
Stanford University Courses, Online and Free: Spring 2012
مدیریت دانش، از حقیقت تا مُد سازمانی!
KM Papers Published in the International Conferences of the System Dynamics Society
Organizational Culture and Knowledge Management
فراخوان پایان نامه
IS KM dead?
تعریف دانش
پرسشنامه ابزاری در خدمت پژوهش یا هدف نهایی پژوهش؟
نظر سنجی یکسال گذشته در خصوص فعالیت های انجام شده مدیریت دانش در سازمان های ایرانی
Watson غولی که همه چیز می داند!
معرفی کتاب مدیریت جریان، یك نظریه فرآیندی از شركت دانش بنیان (مولفان: نوناكا، تویاما و هیراتا)
دانلود مقاله
مصاحبه با مدیر دانش کتابخانه Harvard Business School
تکاتی در باب ارسال مقالات
The 7th International Conference on Knowledge Management
Seven Types of Knowledge Loss in the Knowledge Capture Process
بررسی عوامل زمینه ساز مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش استان بوشهر
آشنایی با یکی از معروف ترین نویسندگان مدیریت دانش
چالش‌های فراروی آینده مدیریت دانش در ایران
10 اشتباه بزرگ، رایج و شدیدا ایرانی... در مدیریت دانش!
نظر سنجی یکسال گذشته در خصوص تمایل به تبادل دانش
SharePoint collaboration for Apple
طراحی یک Knowledge Center
سلام...!
تعطیلی موقت سایت...
برگزاری كارگاه آموزشی دروس آموخته شده در پایان هر پروژه
استراتژی‌های انتقال تجارب
یکپارچه‌سازی پروژه‌ها با کمک مدیریت دانش

 



صفحه اول بلاگ  /  تماس با نویسنده


www.InsideKM.com
  Iranian Knowledge Management Center - Since 2006